Forskning / research

Ph.d. thesis

  • Jensen, B. U. (2017). Leksikosyntaktiske trekk og skriveverktøy: En kvantitativ undersøkelse av tekster skrevet for hånd og på tastatur av elever i VG1 (Doktoravhandling, Universitetet i Bergen). Bergen. http://bora.uib.no/handle/1956/16998

Journal articles and book chapters

  • Steien, G. B., Svennevig, J. & Jensen, B. U. (2022). On the pragmatic function of utterance-level declination as deployed by speakers with multilingual repertoires. International Journal of Bilingualism. https://doi.org/10.1177/13670069221077957
  • Norvik, M. I., Lind, M. & Jensen, B. U. (2022). Working with multilingual aphasia: attitudes and practices among speech and language pathologists in Norway. International Multilingual Research Journal, 1-18. https://doi.org/10.1080/19313152.2021.2015935
  • Golden, A., Jensen, B. U. & Szymanska, O. (2021). Flervalgstester i studier av metaforforståelse blant norskinnlærere. NOA: norsk som andrespråk, 37(1-2), 107-132.
  • Heikkola, L. M., Kuzmina, E. & Jensen, B. U. (2021). Predictors of object naming in aphasia: does cognitive control mediate the effects of psycholinguistic variables? Aphasiology, 1-18. https://doi.org/10.1080/02687038.2021.1950607
  • Jensen, B. U. (2021). Et språktypologisk blikk på noen syntaktiske trekk i norsk innlærerspråk. I M. Monsen & V. Pájaro (Red.), Andrespråkslæring hos voksne: Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner (s. 90-112). Cappelen Damm Akademisk.
  • Jensen, B. U. (2020). Leksikalsk frekvensprofil i tekster på norsk som andrespråk: En evaluering og videreutvikling. I L. A. Kulbrandstad & G. B. Steien (Red.), Språkreiser: Festskrift til Anne Golden på 70-årsdagen 14. juli 2020 (s. 153–176). Novus.
  • Jensen, B. U. (2020). Hypotesetesting versus utforskende statistikk i språkforskning. NOA: norsk som andrespråk, 36(1), 39–71. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1823/1807
  • Røyneland, U. & Jensen, B. U. (2020). Dialect acquisition and migration in Norway: Questions of authenticity, belonging and legitimacy. Journal of Multilingual and multicultural development. https://doi.org/10.1080/01434632.2020.1722679
  • Goral, M., Norvik, M. & Jensen, B. U. (2019). Variation in language mixing in multilingual aphasia. Clinical Linguistics & Phonetics, 33(10-11), 915–929. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/02699206.2019.1584646
  • Jensen, B. U. (2018). Er resultatet gyldig? Noen utfordringer ved bruk av kvantitative metoder i andrespråksforskning. I A.-K. H. Gujord & G. T. Randen (Red.), Norsk som andrespråk – perspektiver på læring og utvikling (s. 449–466). Cappelen Damm Akademisk.
  • Jensen, B. U. (2018). Syntaks i norsk innlærerspråk : empiriske funn. I A.-K. H. Gujord & G. T. Randen (Red.), Norsk som andrespråk – perspektiver på læring og utvikling (s. 235-260). Cappelen Damm Akademisk.
  • Jensen, B. U. & Steien, G. B. (2017). Intonasjonstrekk i flerspråklige taleres idiolekter i to post-S1-språk. NOA: norsk som andrespråk, 33(2), 5–29. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1422/1407
  • Lind, M., Røste, I., Haaland-Johansen, L., Knoph, M. I. N. & Jensen, B. U. (2017). Innhold i bildebeskrivelser: Normalspråklig variasjon hos voksne. Norsk tidsskrift for logopedi, 63(3), 14-26.
  • Nacey, S. & Jensen, B. U. (2017). Metaphoricity in English L2 learners’ prepositions. I E. Gola, F. Ervas & M. G. Rossi (Red.), Metaphor in Communication, Science and Education (s. 283-304). Mouton de Gruyter.
  • Svennevig, J., Gerwing, J., Jensen, B. U. & Allison, M. (2017). Pre-empting Understanding Problems in L1/L2 Conversations: Evidence of Effectiveness from Simulated Emergency Calls. Applied Linguistics. https://doi.org/doi.org/10.1093/applin/amx021

Conference presentations

  • SPINN 2020-10-15: Et språktypologisk blikk på noen syntaktiske trekk i L2-norsk
  • SPINN 2019-09-20: Tre lengdevariabler og vurdering av norske skriftlige andrespråkstekster
    • med Anne Golden, Lars Anders Kulbrandstad og Kari Tenfjord
  • Nordand 2019-05-29: Leksikalske frekvensbånd i norske (skrevne) L2-tekster
  • Nordand 2019-05-27/29: Inn igjen med drill? Et bruksbasert perspektiv på drill-øvinger i andrespråksundervisningen
    • med Elisabeth Bjugn,, Atle Kristiansen, Else Berit Molde, Ingvild Nistov, Katrin Saarik og Ilka Wunderlich
  • NOA 2018-10-11: Lange tekster, lange setninger og lange ord – en suksessoppskrift for språkprøver?
    • med Anne Golden, Lars Anders Kulbrandstad og Kari Tenfjord
  • FiNo 2018-02-09: On pragmatic functions of utterance-level declination in two post-L1 languages
    • med Guri Bordal Steien
  • MoNS 2017-11-22: Subjektrealisering i norsk og engelsk i ulike språklege modusar
    • med Ann-Kristin H. Gujord og Sandra Halverson
  • […]
  • LCR 2013-09-xx: «A chi-square test showed that…»: Or did it really?
    • Invited plenary speech
  • […]